Την Τρίτη 5 Ιουλίου, ο ύπατος εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής, Ζοζέπ Μπορέλ, ανέφερε σε άρθρο πως οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στη Ρωσία έχουν ήδη αντίκτυπο στη Ρωσική οικονομία. Ειδικότερα, ο κ. Μπορέλ υποστήριξε πως: "Δεν αξίζει να ελπίζει κανείς ότι οι κυρώσεις θα αλλάξουν τους στρατηγικούς υπολογισμούς του Ρώσου προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν στο προσεχές μέλλον, επειδή δεν καθοδηγείται πρωτίστως από οικονομικούς λόγους. Ωστόσο, είμαι πεπεισμένος ότι με την πάροδο του χρόνου, η Ρωσική ηγεσία θα αναγκασθεί να επιλέξει μεταξύ κανονιών και βουτύρου, δηλαδή αν θα συνεχίσει τον πόλεμο ή θα επιλέξει να διατηρήσει το βιοτικό επίπεδο του λαού του.
Μέχρι το τέλος του 2022, θα έχουμε μειώσει τις εισαγωγές Ρωσικού πετρελαίου κατά 90% και μειώνουμε ταχέως τις εισαγωγές φυσικού αερίου. Αυτές οι αποφάσεις μας απελευθερώνουν σταδιακά από μια εξάρτηση που για καιρό εμπόδιζε τις πολιτικές μας επιλογές απέναντι στην επιθετικότητα του Βλαντιμίρ Πούτιν. Ο Πούτιν πιθανώς πίστευε ότι η Ευρώπη δε θα τολμούσε να προχωρήσει σε κυρώσεις λόγω της ενεργειακής της εξάρτησης. Η τόσο γρήγορη απεξάρτηση από τη Ρωσική ενέργεια δημιουργεί επίσης σοβαρές δυσκολίες για πολλές χώρες της ΕΕ και για αρκετούς οικονομικούς τομείς. Ωστόσο, αυτό είναι το τίμημα που πρέπει να πληρώσουμε για την υπεράσπιση των δημοκρατιών μας και του διεθνούς δικαίου, και λαμβάνουμε τα απαραίτητα μέτρα για να αντιμετωπίσουμε αυτά τα προβλήματα με πλήρη αλληλεγγύη.
Κάποιοι μπορεί να αναρωτηθούν αν αυτές οι κυρώσεις έχουν πραγματικά αντίκτυπο στη Ρωσική οικονομία. Η απλή απάντηση είναι ναι. Παρόλο που η Ρωσία εξάγει πολλές πρώτες ύλες, δεν έχει επίσης άλλη επιλογή από το να εισάγει πολλά προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας που δεν κατασκευάζει. Για όλες τις προηγμένες τεχνολογίες, εξαρτάται κατά 45% από την Ευρώπη και κατά 21% από τις Ηνωμένες Πολιτείες, σε σύγκριση με μόλις 11% από την Κίνα. Στον στρατιωτικό τομέα, ο οποίος είναι κρίσιμος στο πλαίσιο του πολέμου στην Ουκρανία, οι κυρώσεις περιορίζουν την ικανότητα της Ρωσίας να παράγει πυραύλους ακριβείας όπως ο Iskander ή ο KH 101. Σχεδόν όλοι οι ξένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν επίσης αποφασίσει να αποσυρθούν από τη Ρωσία και τα λίγα αυτοκίνητα που παράγονται από Ρώσους κατασκευαστές θα πωλούνται χωρίς αερόσακους ή αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.
Για να υποστηρίξει τις αεροπορικές συνδέσεις η Ρωσία πρέπει να θέσει εκτός κυκλοφορίας ένας μεγάλο μέρος των αεροσκαφών της, για να έχει τα αναγκαία εξαρτήματα που θα επιτρέπουν στα υπόλοιπα αεροσκάφη να πετάνε. Σ’ αυτές τις συνέπειες προστίθεται η απώλεια πρόσβασης στις χρηματοπιστωτικές αγορές, ο αποκλεισμός της από μεγάλα παγκόσμια ερευνητικά δίκτυα και η μαζική εκροή εγκεφάλων. Οι κυρώσεις σε καμία μορφή σε στρέφονται κατά των εξαγωγών Ρωσικού σιταριού και λιπασμάτων. Η Ρωσία φταίει για τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί με τις εξαγωγές των Ουκρανικών σιτηρών. Η ενεργειακή και διατροφική κρίση, μπορεί να αντιμετωπισθεί μόνο με τον τερματισμό του πολέμου, αλλά όχι υπό τους όρους της Ρωσίας."