Ακολουθεί η συνέντευξη Τύπου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη μετά την ολοκλήρωση των εργασιών του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στις Βερσαλλίες:
"Καλησπέρα σας. Ολοκληρώθηκε πριν από λίγο το άτυπο Συμβούλιο Κορυφής των Βερσαλλιών, με την υιοθέτηση της Διακήρυξης των Βερσαλλιών καθώς και ενός κειμένου το οποίο αποτυπωνει τις απόψεις των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων για τα ζητήματα που αφορούν συγκεκριμένα στην ουκρανική κρίση. Επιτρέψτε μου καταρχάς να εκφράσω για ακόμη μια φορά τον αποτροπιασμό μου, την οδύνη μου, για τις εικόνες τις οποίες βλέπουμε από την Ουκρανία με θύματα αμάχους. Είχα την ευκαιρία να επισημάνω ακόμα μια φορά στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο το έντονο ενδιαφέρον της πατρίδας μας για τους ομογενείς μας στη Μαριούπολη, που είναι μια από τις πόλεις που δοκιμάζεται αυτή τη στιγμή από τον ρωσικό βομβαρδισμό. Επισήμανα για ακόμη μια φορά την ανάγκη να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να επιτευχθεί κατάπαυση του πυρός και να μπορέσουν να δρομολογηθούν, να οργανωθούν, ανθρωπιστικοί διάδρομοι που θα επιτρέψουν σε αυτούς οι οποίοι θέλουν να αποχωρήσουν από την εμπόλεμη ζώνη, να το κάνουν με ασφάλεια. Βέβαια, στα πλαίσια της συζήτησης στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο δόθηκε ιδιαίτερη προσοχή στο γεγονός ότι ήδη στην Ευρώπη έχουν φτάσει πάνω από 2 εκατομμύρια πρόσφυγες από την Ουκρανία, πρωτίστως γυναίκες και παιδιά. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη προσφυγική κρίση που αντιμετωπίζει η ήπειρός μας εδώ και πολλές δεκαετίες. Ενδεικτικά αναφέρω ότι χρειαστήκαμε μήνες για να φτάσουμε σε αυτά τα νούμερα όταν είχαμε την κρίση της Συρίας. Εδώ έχουμε φτάσει σε αυτούς τους αριθμούς σε δυο εβδομάδες και δυστυχώς το φαινόμενο φαίνεται να βαίνει με ακόμα μεγαλύτερη ένταση.
Η Ελλάδα είναι έτοιμη να υποδεχθεί πρόσφυγες από την Ουκρανία, να τους φιλοξενήσει προσωρινά στα πλαίσια των γενικών κανόνων που ισχύουν στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και στα πλαίσια αυτά συνεργαζόμαστε με κράτη για να μπορέσουμε να υποδεχθούμε και εμείς οργανωμένα πρόσφυγες οι οποίοι θα θελήσουν να επιλέξουν τη χώρα μας για προσωρινό τόπο διαμονής όσο διαρκεί αυτή η φρίκη του πολέμου. Βέβαια οφείλω να επισημάνω ότι αυτή την αλληλεγγύη χωρίς αστερίσκους την οποία δείχνει η χώρα μας, την οποία δείχνουν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες σε αυτή την ανθρωπιστική κρίση, δυστυχώς δεν την είδαμε όταν η χώρα μας αντιμετώπισε αντίστοιχες προκλήσεις και ζήτησε μετ’ επιτάσεως ευρωπαϊκή αλληλεγγύη και έναν δίκαιο καταμερισμό βαρών, όταν αντιμετωπίσαμε εμείς την προσφυγική κρίση της Ανατολικής Μεσογείου και όταν οι ροές που έφταναν στην Ελλάδα ήταν πολύ δύσκολα διαχειρίσιμες από την πατρίδα μας. Ας είναι, λοιπόν, αυτή η ευρωπαϊκή αλληλεγγύη την οποία δείχνουμε στους πρόσφυγες από την Ουκρανία το έναυσμα για να μπορέσουμε επιτέλους να συμφωνήσουμε και να προχωρήσουμε τη συζήτηση για το κοινό Σύμφωνο Μετανάστευσης και Ασύλου, με δίκαιο επιμερισμό των βαρών, για ένα πρόβλημα το οποίο σαφώς και ξεπερνά τη δυνατότητα οποιουδήποτε κράτους-μέλους να το διαχειριστεί από μόνο του.
Έρχομαι τώρα σύντομα στα υπόλοιπα δύο μείζονα θέματα τα οποία συζητήθηκαν εκτενώς στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Το πρώτο αφορά το ζήτημα της ενέργειας. Υπάρχει μία διατύπωση στα συμπεράσματα, ότι η βούληση των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι να μειώσουν την εξάρτησή τους από το ρωσικό φυσικό αέριο, το πετρέλαιο, τις πρώτες ύλες της Ρωσίας, όσο το δυνατόν πιο σύντομα. Στέκομαι στο “όσο το δυνατόν πιο σύντομα”, διότι νομίζω είναι κοινός τόπος ότι δεν μπορεί από τη μία στιγμή στην άλλη να μηδενιστεί, όπως ενδεχομένως να ζητούσαν κάποιες χώρες, η εισαγωγή ρωσικού φυσικού αερίου, ρωσικού πετρελαίου. Αλλά στέκομαι ιδιαίτερα στο φυσικό αέριο στην ευρωπαϊκή αγορά. Για να γίνει αυτό, θα χρειαστεί αφενός να μπορέσουμε να διευρύνουμε τους προμηθευτές φυσικού αερίου. Εκεί η Ελλάδα έχει ένα πολύ σημαντικό ρόλο να παίξει και ως πύλη εισόδου για LNG, υγροποιημένο φυσικό αέριο, αλλά και ως χώρα υποδοχής τού φυσικού αερίου το οποίο έχει ανακαλυφθεί και ενδεχομένως να ανακαλυφθεί και άλλο στην λεκάνη της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Όπως σας έχω πει και σε άλλο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, υπάρχει ένα πολύ έντονο ενδιαφέρον για την έναρξη της χώρας μας ως ενεργειακού κόμβου και πιστεύω ότι σε αυτή τη προσπάθεια που θα κάνουμε, να διαφοροποιήσουμε τις πηγές του φυσικού αερίου, έχουμε ένα κρίσιμο ρόλο να παίξουμε. Υπάρχει και μία ακόμα σημαντική εθνική διάσταση σε αυτήν την ιστορία του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Και αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν παραπάνω από το 20% του συνολικού στόλου καραβιών LNG παγκοσμίως. Είναι παραπάνω από 150 καράβια LNG τα οποία ανήκουν σε Έλληνες πλοιοκτήτες. Είναι και αυτή πιστεύω μια σημαντική εθνική διάσταση σε αυτή την ευρωπαϊκή προσπάθεια απεξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Ταυτόχρονα, έχουμε συμφωνήσει ότι πρέπει να επιταχύνουμε όσο είναι δυνατόν, και στα πλαίσια του «Fit for 55», την προσπάθειά μας να μειώσουμε την εξάρτησή μας από τους υδρογονάνθρακες συνολικά. Αυτό για την περίπτωση της χώρας μας, σημαίνει ακόμα μεγαλύτερη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει κάνει, στο τελευταίο της ανακοινωθέν, μία σειρά από πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις για το πώς αυτό μπορεί να υλοποιηθεί. Στέκομαι ιδιαίτερα στην ευρωπαϊκή πρωτοβουλία να υπάρχει απλοποίηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τουλάχιστον σε επίπεδο κατεύθυνσης προς τα κράτη-μέλη, για τη διαδικασία αδειοδότησης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Δυστυχώς χρειαζόμαστε ακόμα πάρα πολύ χρόνο για να εγκαταστήσουμε μία ανεμογεννήτρια, ένα φωτοβολταϊκό πάρκο. Αυτό δεν είναι μόνο μία ελληνική ιδιαιτερότητα, είναι ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα το οποίο πρέπει να αντιμετωπιστεί. Πρέπει να τρέξουμε πιο γρήγορα. Οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας είναι η πιο φθηνή πηγή ενέργειας σήμερα. Όσο πιο πολύ μπει ανανεώσιμη πηγή ενέργειας στο σύστημα παραγωγής ενέργειας, τόσο πιο φθηνή θα είναι η ενέργεια η οποία θα φτάνει τελικά στον καταναλωτή.
Τώρα, ως προς τις βραχυπρόθεσμες προτάσεις, έγινε μία πολύ μεγάλη συζήτηση – και πρέπει να σας πω ότι υπήρχε ένα έντονο ενδιαφέρον από πολλά κράτη-μέλη- για την πρόταση την οποία κατέθεσα στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μία ευρωπαϊκή παρέμβαση στην χονδρεμπορική αγορά του φυσικού αερίου. Και για αυτό και, μάλιστα, στην παράγραφο 12 των Συμπερασμάτων, μετά από αίτημά μου, γίνεται μία ρητή αναφορά πια στο ανακοινωθέν της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 8ης Μαρτίου, το οποίο μάλιστα αναφέρει πολύ συγκεκριμένα ότι θα εξεταστεί ως επιλογή ένα πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου ανάμεσα στις υπόλοιπες προτάσεις οι οποίες θα πρέπει να αξιολογηθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το επιχείρημά μας είναι απλό αλλά πιστεύω και πειστικό: η αγορά αυτή έχει σταματήσει εδώ και πολύ καιρό να λειτουργεί με κανόνες αγοράς. Τι σημαίνουν οι κανόνες αγοράς; Ότι η τιμή προσδιορίζεται από την προσφορά και από τη ζήτηση. Είναι μία αγορά η οποία είναι θύμα κερδοσκοπίας. Και ενδεικτικά αναφέρω ότι μόλις τις τελευταίες τέσσερις ημέρες, από τη στιγμή δηλαδή που δημοσιοποιήθηκε η πρότασή μου και το ανακοινωθέν της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η αγορά φυσικού αερίου έχει πέσει κατά 50%. Από περίπου 220 που ήταν πριν από πέντε μέρες, γύρω στο 115 είδα ότι βρίσκεται πριν από περίπου μία ώρα. Αυτό είναι η καλύτερη απόδειξη ότι αυτή δεν είναι μια αγορά η οποία λειτουργεί ομαλά, ότι είναι αντικείμενο κερδοσκοπίας και ότι αυτό είναι ένα πρόβλημα το οποίο πρέπει να αντιμετωπίσουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αυτό αφορά την αγορά του φυσικού αερίου.
Ταυτόχρονα, ζητήσαμε από την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να μας καταθέσει προτάσεις και για τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Γιατί έχει σημασία αυτό; Διότι η τελική τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας καθορίζεται από τη λεγόμενη οριακή τιμή του συστήματος. Την τελευταία δηλαδή μονάδα ηλεκτρικής ενέργειας η οποία θα μπει στο σύστημα. Και σήμερα οι τιμές του φυσικού αερίου είναι αυτές οι οποίες καθορίζουν τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας. Όταν σχεδιάστηκε η αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας σχεδιάστηκε με αυτό τον τρόπο για να ενθαρρύνουμε τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Είχε λογική αυτό όταν σχεδιάστηκε η αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας. Σήμερα, όμως, είναι ξεκάθαρο ότι στον τρόπο τιμολόγησης της ηλεκτρικής ενέργειας υπάρχει μία βασική στρέβλωση και αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί. Άρα έχουμε δύο πεδία, δύο δρόμους στους οποίους μπορούμε να κινηθούμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να αντιμετωπίσουμε αυτό το μεγάλο ευρωπαϊκό πρόβλημα. Και όλοι αναγνωρίζουμε πια, όλες οι χώρες, ότι οι δυνατότητες των κρατικών προϋπολογισμών να απορροφήσουν αυτές τις αυξήσεις είναι εκ των πραγμάτων πεπερασμένες και χρειάζεται μία πρόσθετη ευρωπαϊκή παρέμβαση. Δεν μπορώ να σας πω, μετά βεβαιότητος, ότι αυτή θα υλοποιηθεί. Αλλά αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των χωρών φαίνεται να τάσσονται υπέρ της ανάγκης να γίνει μια παρέμβαση και στην αγορά του φυσικού αερίου αλλά και στην αγορά τιμολόγησης της ηλεκτρικής ενέργειας.
Ταυτόχρονα, ως προς τα εθνικά μέτρα, την επόμενη εβδομάδα θα γίνουν συγκεκριμένες ανακοινώσεις για το νέο πλαίσιο στήριξης νοικοκυριών, επιχειρήσεων και αγροτών για να περιορίσουμε τις επιπτώσεις από τις σημαντικότατες ανατιμήσεις και τον πληθωρισμό που χτυπά και την ελληνική οικονομία.Το γεγονός ότι αυτό είναι ένα πρόβλημα αποκλειστικά εισαγόμενο, δεν μας καθιστά αμέτοχους στο πρόβλημα. Πρέπει, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του προϋπολογισμού, να παρέμβουμε με έξυπνους τρόπους. Τονίζω, όχι με οριζόντιους τρόπους που θα τους ευνοήσουν τελικά όλους, και τους πιο προνομιούχους. Με έξυπνο τρόπο ώστε να ευνοήσουμε πρωτίστως τους λιγότερο προνομιούχους, τα πιο αδύναμα νοικοκυριά. Αυτά θέλουμε να στηρίξουμε. Ανακοινώσεις θα έχουν γίνει σε αυτή την κατεύθυνση -για το νέο πρόσθετο μέτρο στήριξης- μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδος.
Τέλος, έγινε μια μεγάλη συζήτηση για τα ζητήματα που αφορούν στην αμυντική μας συνεργασία. Η Ευρώπη ξύπνησε απότομα από τον γεωπολιτικό της λήθαργο, ως αποτέλεσμα της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία. Και κάποιοι από εμάς, που μιλούσαμε εδώ και καιρό για στρατηγική αυτονομία, για ανάγκη ενίσχυσης των αμυντικών μας δαπανών, για μεγαλύτερο συντονισμό σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για την ανάγκη η Ευρώπη από μόνη της, συμπληρωματικά προς το ΝΑΤΟ, να μπορεί να έχει τη δυνατότητα να υπερασπίζεται τα εθνικά, υπερεθνικά γεωπολιτικά της συμφέροντα. Ήμασταν λίγοι αυτοί που τα λέγαμε πριν από κάποιους μήνες, πριν από κάποια χρόνια. Τώρα γινόμαστε πολύ περισσότεροι και πολλές ευρωπαϊκές χώρες πια δεσμεύονται ότι θα αυξήσουν τους προϋπολογισμούς τους. Κάποιες χώρες λένε ότι θα φτάσουν πιο γρήγορα στο 2% -όσες είναι μέλη του ΝΑΤΟ- σε σχέση με το τι είχαν προγραμματίσει. Η Γερμανία κάνει μια τεράστια στροφή στην πολιτική της, ουσιαστικά ακυρώνοντας μια πολιτική που έχει τις ρίζες της στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενισχύοντας σημαντικά τις αμυντικές της δυνατότητες.Και, βέβαια, η χώρα μας έχει εδώ και καιρό δρομολογήσει ένα σημαντικό, αλλά εντός των δημοσιονομικών δυνατοτήτων, πρόγραμμα για να εξορθολογίσουμε τις Ένοπλες Δυνάμεις μας και να επενδύσουμε στην αποτρεπτική μας δυνατότητα. Θεωρώ σημαντικό ότι πάλι μετά από ελληνική παρέμβαση στην ενότητα της άμυνας, υπάρχει αναφορά στο άρθρο 42, παράγραφος 7 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι ουσιαστικά η ευρωπαϊκή ρήτρα αμοιβαίας συνδρομής. Είναι σημαντικό να λέμε ότι, εκτός από το Άρθρο 5 του ΝΑΤΟ, η ίδια η Ευρώπη έχει δεσμευτεί ότι θα στηρίξει, σε περίπτωση που οποιοδήποτε κράτος δεχθεί απειλή, επίθεση, (θα στηρίξει) θα προστρέξει στη στήριξη ενός ευρωπαϊκού κράτους που μπορεί να βρίσκεται σε αυτή την κατάσταση. Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία διότι υπάρχουν κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δεν είναι κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ, όπως η Φινλανδία και η Σουηδία, που δεν μπορούν να επικαλεστούν το ΝΑΤΟ για τη συλλογική τους άμυνα.
Κατέθεσα και πάλι την πρότασή μου, την επιχειρηματολογία μου, γιατί πρέπει οι αμυντικές δαπάνες ή τουλάχιστον οι υπερβάλλουσες αμυντικές δαπάνες να μην προσμετρούνται στο έλλειμμα και στο χρέος. Αυτή η πρόταση κατατέθηκε και στο πλαίσιο της γενικότερης συζήτησης η οποία αρχίζει και παίρνει πια τη δική της δυναμική για την αναθεώρηση του Συμφώνου Σταθερότητας. Είναι μια συζήτηση η οποία θα αργήσει να ολοκληρωθεί. Αυτή τη στιγμή διεξάγεται πρωτίστως σε επίπεδο Υπουργών Οικονομικών. Είναι σημαντικό, όμως, το γεγονός ότι και αρκετές άλλες ευρωπαϊκές χώρες επιχειρηματολογούν ότι η άμυνα και οι αμυντικές δαπάνες είναι μία διαφορετικής τάξης κατηγορία από τις υπόλοιπες δαπάνες. Γιατί η άμυνα είναι ο υπέρτατος αυτοσκοπός οποιασδήποτε χώρας και κατά συνέπεια οι αμυντικές δαπάνες θα πρέπει να κατατάσσονται σε μια διαφορετική κατηγορία. Πόσω μάλλον αν ισχυριζόμαστε ότι θέλουμε, ως Ευρώπη, να ενισχύσουμε συνολικά τις αμυντικές μας δυνατότητες. Να σταματήσω εδώ, λέγοντάς σας ότι έχουμε ένα νέο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, εξαιρετικά σημαντικό, σε δύο εβδομάδες από τώρα στις Βρυξέλλες και πολλή δουλειά η οποία πρέπει να γίνει από τώρα μέχρι τις 24 Μαρτίου. Οι χώρες του Νότου είναι σε απόλυτο συντονισμό, ειδικά για τα ζητήματα που αφορούν στην αγορά της ενέργειας. Είναι πολύ πιθανό να υπάρξει μία συνάντηση, κατά πάσα πιθανότητα στη Ρώμη, μεταξύ της Ιταλίας, της Ελλάδος, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας πριν τη Σύνοδο Κορυφής του Μαρτίου. Έτσι ώστε να συντονίσουμε τις πρωτοβουλίες μας ειδικά στα ζητήματα της ενέργειας, τα οποία προτάσσουμε σε απόλυτη προτεραιότητα και όπου θα απαιτήσουμε -όπως σας είπα- ευρωπαϊκές απαντήσεις σε ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα."