Το πρωί της Δευτέρας 5 Σεπτεμβρίου, ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, μίλησε στον ΑΝΤ1 για το θέμα των υποκλοπών, τις κυβερνητικές ανακοινώσεις από το βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης και τη συζήτηση για την αλλαγή του εκλογικού νόμου:
"Για το θέμα των υποκλοπών, έχουν δρομολογηθεί όλες οι κοινοβουλευτικές διαδικασίες, και μάλιστα σε χρόνο express. Με πρωτοβουλία της κυβέρνησης και συντασσόμενη με τα αιτήματα που διατυπώθηκαν, ενεργοποιήθηκαν τρεις κοινοβουλευτικές διαδικασίες αμέσως, και συγκλήθηκε η Βουλή μία εβδομάδα νωρίτερα του αναμενόμενου. Τα θέματα θα εξεταστούν εκεί και ό,τι είναι να ανακοινωθεί στο πλαίσιο του νόμου, θα γίνει. Το να συζητούμε δημόσια για θέματα εθνικής ασφάλειας, δεν είναι πάντοτε το πιο ωφέλιμο. Η κυβέρνηση κάλεσε τον κ. Ανδρουλάκη προς ενημέρωση, όχι δημόσια, η ιδιωτική ενημέρωση θα γινόταν από τον Διοικητή. Στο πλαίσιο του νόμου προβλέπεται μία σαφής διαδικασία, η κυβέρνηση θα παρείχε απόλυτη κάλυψη και στον Διοικητή της ΕΥΠ να ενημερώσει τον κ. Ανδρουλάκη για ό,τι μπορεί να υπάρξει ενημέρωση. Είναι προφανές ότι, αυτήν τη στιγμή, αν ο κ. Ανδρουλάκης το επιθυμεί, μπορεί να λάβει τη νόμιμη ενημέρωση.
Σε κάθε περίπτωση, βεβαίως και δε γνωρίζω γιατί παρακολουθήθηκε ο κ. Ανδρουλάκης. Κάθε έννομη τάξη εμπιστεύεται πολύ λίγους ανθρώπους, οι οποίοι γνωρίζουν τα θέματα για τα οποία γίνεται η παρακολούθηση. Στην ελληνική έννομη τάξη είναι ο Διοικητής της ΕΥΠ, ο εισαγγελέας ο οποίος δίνει την έγκρισή του και ο πρόεδρος της ΑΔΑΕ. Πράγματι ο πρωθυπουργός είπε ότι ήταν λάθος, όπως συνέβη η συγκεκριμένη διαδικασία. Γιατί το είπε αυτό; Διότι με την υπόθεση Ανδρουλάκη, εκείνο το οποίο προέκυψε, ήταν ότι οι δικλείδες ασφαλείας για τις παρακολουθήσεις πολιτικών προσώπων, δεν ήταν επαρκείς. Όταν πρόκειται να υπάρξει επισύνδεση ενός πολιτικού προσώπου, και δη προβεβλημένου, θα πρέπει να υπάρχουν πολύ περισσότερα επίπεδα ασφάλειας έτσι ώστε να μη γίνει παρακολούθηση για απλές ενδείξεις αλλά πολύ ισχυρές ενδείξεις.
Πρόκειται για μια νόμιμη παρακολούθηση. Εικάζω πως η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών είχε κάποια στοιχεία από τα οποία προέκυπτε ο λόγος. Τα στοιχεία αυτά αξιολογήθηκαν από τον επιτόπιο εισαγγελέα, θεωρήθηκαν επαρκή και προχώρησε για ένα περιορισμένο διάστημα η παρακολούθηση. Όταν περιήλθε, πάντως, σε γνώση του πρωθυπουργού ότι παρακολουθείται ο κ. Ανδρουλάκης, διαπιστώθηκε ότι θα έπρεπε να υπάρχουν περισσότερα φίλτρα, είπε ακόμη και έφερε το παράδειγμα του Ηνωμένου Βασιλείου. Εκεί, η αντίστοιχη υπηρεσία όταν πρόκειται για παρακολούθηση πολιτικού προσώπου, λαμβάνει πολιτική έγκριση.
Μετά τη διαπίστωση του προβλήματος, ωστόσο, άμεση αντανακλαστική αντίδραση ήταν ότι επέστρεψε μια δικλείδα ασφαλείας που είχε καταργηθεί το 2018, να υπάρχουν δηλαδή δύο αποφάσεις εισαγγελέων. Θα αξιολογηθούν οι προτάσεις τις οποίες θα υποβάλει η Εξεταστική Επιτροπή. Είναι κάτι το οποίο εγώ δεν μπορώ να γνωρίζω, και για τον κ. Ανδρουλάκη δεν γνωρίζω και δεν γνώριζα, και δεν μπορώ να γνωρίζω για τον καθένα. Δεν προέκυψε κάτι από παρακολούθηση του τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη. Ποτέ δεν ενημερώνεται ο πρωθυπουργός για το ότι ενεργοποιείται μία παρακολούθηση. Μόνο αν προκύψει ζήτημα εθνικής ασφάλειας ενημερώνεται η πολιτική ηγεσία.
Κάθε μέρα εμείς μελετούμε τα στοιχεία έτσι ώστε να μπορέσουμε να δώσουμε στον κόσμο μία ανάσα. Αυτήν τη στιγμή καταλαβαίνουμε ότι θα έχουμε έναν πολύ δύσκολο χειμώνα, όχι μόνο η Ελλάδα, η Ευρώπη και ο κόσμος θα ταλανιστούν από μία εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση. Η Ελλάδα έχει λάβει πάρα πολύ έγκαιρα, ουσιαστικά μέτρα τα οποία αφορούν τη διευκόλυνση των πολιτών σε σχέση με το ενεργειακό κόστος. Η Ελλάδα, κατ’ αναλογίαν ΑΕΠ, έχει δώσει τη μεγαλύτερη επιδότηση ενέργειας στους πολίτες. Δυστυχώς στο επίπεδο αυτό η Ευρώπη έχει φανεί κατώτερη των περιστάσεων. Ο ίδιος ο Έλληνας πρωθυπουργός το Μάρτιο του 2022 κατέθεσε μία δέσμη προτάσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο που περιελάμβανε, ανάμεσα σε άλλα, την αποσύνδεση της τιμής του φυσικού αερίου από το πετρέλαιο, την κεντρική προμήθεια των αποθεμάτων φυσικού αερίου και την επιβολή πλαφόν στο φυσικό αέριο. Με καθυστέρηση έξι μηνών τις επόμενες ημέρες θα συνέλθει η ευρωπαϊκή σύνοδος των υπουργών Ενέργειας και θα έλθουμε περίπου στις προτάσεις του Έλληνα πρωθυπουργού αλλά με πάρα πολύ μεγάλη καθυστέρηση. Η Γερμανία υιοθετεί πλήρως το πλαίσιο που εισήγαγε η Ελλάδα.
Οι πόροι είναι πεπερασμένοι. Η τελευταία ενίσχυση ήταν της τάξης 1,9 δισ. Αποδεδειγμένα θα μειώσει τα έσοδα, επιπλέον η μείωση θα είναι οριζόντια, άρα ενισχύει περισσότερο εκείνους που έχουν τη μεγαλύτερη κατανάλωση. Ή θα ενισχύσουμε περισσότερο τους ευάλωτους συμπολίτες μας ή θα ενισχύσουμε περισσότερο εκείνους που έχουν μεγαλύτερη κατανάλωση. Συμπερασματικώς, η κυβέρνηση θα προχωρήσει στις δικές της ανακοινώσεις παράλληλα και με την κεντρική γραμμή της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Λόγω μη ανεξάντλητων πόρων δεν είναι δυνατόν να πηγαίνουμε διαρκώς σε ενισχύσεις.
Με το ελληνικό σύστημα, τα κέρδη αυτά απομειώνονται στην πηγή. Το 1,9 δισ. που ήταν η τελευταία επιδότηση στα νοικοκυριά, δεν προήλθε όλο από κρατικό προϋπολογισμό, ούτε και θα μπορούσε. Με βάση την παρέμβαση στη χονδρική της ενέργειας, ήδη ένα μεγάλο μέρος των εσόδων των εταιρειών πηγαίνει σε μια ‘δεξαμενή’ και αποδίδεται και πάλι στους καταναλωτές. Από το 1,9 δισ. μόνο τα 800 εκατ. είναι από τον κρατικό προϋπολογισμό, το 1,1 δισ. είναι από τις ίδιες τις εταιρείες. Σε κάθε περίπτωση το επόμενο διάστημα το 90% των υπερκερδών θα φορολογηθεί, «δεν υπάρχει καμία χώρα της Ευρώπης που να έχει ενεργοποίηση φορολογική μείωση της τάξης του 90%.
Αυτή τη στιγμή πορευόμαστε με όσα έχει πει ο πρωθυπουργός: πρώτον, εκλογές στο τέλος της θητείας, η χώρα δεν αντέχει πρόωρες εκλογές, δεν αντέχει κυβερνητική αστάθεια. Και δεύτερον, πορευόμαστε με τον παρόντα εκλογικό νόμο. Δεν σκέπτομαι την αλλαγή του εκλογικού νόμου, εκείνο το οποίο όμως σκέπτομαι είναι αυτό το κύμα σε σχέση με την κυβερνητική σταθερότητα. Δεν προβληματίζομαι για τον εκλογικό νόμο, έχω τη βαθύτατη πεποίθηση ότι όταν έλθει η ώρα, ο ελληνικός λαός θα αξιολογήσει ποιος είναι εκείνος που πραγματικά εισφέρει στη χώρα και ποιος όχι. Η χώρα δεν αντέχει κυβερνητική αστάθεια.
Ταλανίζεται από κυβερνητική αστάθεια, που έχει οδηγήσει σε πολύ μεγάλη διολίσθηση της οικονομίας. Τα spreads έχουν εκτοξευθεί, οικονομική αστάθεια, ο δύσκολος χειμώνας που έρχεται, θα προκαλέσει μεγάλα προβλήματα. Εξ αιτίας της τοξικότητας στο πολιτικό κλίμα, καθίστανται δύσκολες οι συνεργασίες. Όταν ένα κόμμα, πολύ σημαντικό στη διαμόρφωση των πλειοψηφιών, όπως είναι το ΚΙΝΑΛ, έχει τη σαφή τοποθέτηση ότι δεν συνεργάζεται με το πρώτο κόμμα, τότε ποια είναι η εναλλακτική; Θέλω να παραμείνω θεσμικός, αυτός είναι ο εκλογικός νόμος, όμως δεν μπορεί να ξεφεύγει της προσοχής μας ότι αυτήν τη στιγμή διαμορφώνεται ένα κλίμα, το οποίο υποβαθμίζει την πιθανότητα των συνεργασιών. Όχι με ευθύνη της κυβέρνησης. Ο πρωθυπουργός σε όλους τους τόνους δήλωσε πως είναι ανοιχτός στις συνεργασίες, αναλαμβάνοντας, ενδεχομένως, και ένα εσωτερικό πολιτικό κόστος.
Όταν κόμματα αποκλείουν ενδεχόμενο συνεργασίας, η χώρα δεν μπορεί να μείνει ακυβέρνητη. Εκείνο που είναι κρίσιμο για τη χώρα, είναι να υπάρχει κυβερνητική σταθερότητα. Ο ελληνικός λαός θα τάξει όλους μας σε μία θέση. Θα είναι θέση ευθύνης, να μπορέσουμε να διαμορφώσουμε μία σταθερή πολιτική κυβέρνηση, η οποία θα βγάλει τη χώρα από τη μέγγενη των προβλημάτων".